Retourneren: CO2 en Kledingberg

Retourneren heeft vele gevolgen

Zoals je hier kunt lezen is het produceren van kleding heel vervuilend. Natuurlijk kun je kiezen voor biologisch geproduceerd katoen. Dat helpt al heel veel. Maar de meeste kleding wordt niet van biologisch katoen gemaakt. En er wordt heel veel kleding gemaakt. Zoveel dat er een enorm overschot is ontstaan. De kledingberg.

Alleen al in Nederland is er zo’n 240.000 kilo kleding dat nooit in iemands kledingkast beland. 70% Hiervan beland in de afvaloven. Dat betekend dat deze kleding voor niets gemaakt is. Grondstoffen zijn voor niets verbruikt. Kleding wordt bijna altijd aan de andere kant van de wereld gemaakt in niet zulke beste omstandigheden. Dat is voor niets geweest. Als laatst is deze kleding voor niets van de andere kant van de wereld naar onze wereld getransporteerd.

Online bestellingen

Van alle kleding die online besteld wordt, wordt 40% weer retour gestuurd. Dat betekend dat dat busje dat eerder kwam om de bestelling naar je toe te brengen, nu weer moet rijden om je kledingstuk op te halen. Dat betekend een hoop CO2 meer. Voor niets!

Verpakkingsmateriaal

Om pakketjes te versturen moeten ze worden ingepakt. Dat gaat vaak ruimhartig. Behalve veel plastic en karton gaat er ook veel lucht mee in de verpakking. Omdat de verpakking vaak veel te groot is kunnen er minder pakjes in de bestelbus waardoor deze vaker moeten rijden. Nadat een pakje is teruggestuurd moet het product, als het nog gebruikt kan worden (Voor grote winkels is het vaak goedkoper de kleding te vernietigen) opnieuw verpakt en weer opnieuw verstuurd worden. Voor niets?

Gratis, voor niets?

Uiteindelijk gaat voor niets de zon op. Een pakketje versturen kost gemiddeld €6,95. Het verpakken van een pakketje kost gemiddeld €2,00. Als je iets geretourneerd wordt kost dit dus het dubbele. Voor de grote bedrijven geldt dat de kleding onderzocht moet worden, in een opslag bewaard moet worden, opnieuw te koop aangeboden moet worden, opnieuw ingepakt moet worden en opnieuw verstuurd moet worden en dat allemaal in het korte mode seizoen. Dit kost hen vele malen meer dan producten opnieuw te laten maken in een goedkoop lage lonen land. Daarom worden bij grote bedrijven de retouren vaak vernietigd. Dit wordt doorgerekend in de prijs. Niet die van de Nederlandse consument maar wel in de prijs die deze bedrijven betalen aan de makers van je kledingstuk. En het milieu natuurlijk.

Hoe zit dat voor kleine duurzame bedrijven?

De inkoopprijs voor kleding die duurzame winkels verkopen ligt vaak hoger dan de kleding uit de fast fashion industrie. Deze bedrijfjes verkopen veel minder kledingstukken dan de grote fast fasion shops. Zij zullen de kleding nooit vernietigen omdat dat niet in overeenstemming is met hun geweten. Dat betekend dat zij de prijs betalen voor kleding die niet verkocht wordt. Dat is ondernemingsrisico en hoort erbij. Nu bestellen consumenten echter meerdere zelfde kledingstukken in verschillende maten omdat ze hun maat niet weten. Daarna worden de niet passende retour gestuurd. Dit ondernemersrisico is niet te dragen. Niet voor de kleine duurzame bedrijfjes maar ook niet voor het milieu.

Meer weten?

Een mooie infographic is die van remour retour.